X
تبلیغات
اقدام پژوهی - یک نمونه اقدام پژوهی
روشهای پژوهش در علوم تربیتی

·   چگونه توانستم دانش آموزان پايه اول راهنمايي را به درس علوم تجربي علاقه‌مند نموده و سطح نمرات آنان را بهبود بخشم.  محمود ارسي

بيان مسأله و توصيف وضع موجود:

اقدام پژوه با داشتن 15 سال سابقه تدريس در درس علوم تجربي، به عنوان دبير علوم در مدرسه راهنمايي پسرانه غير دولتي البرز از ناحيه 4 آموزش و پرورش قم در سال تحصيلي 88-87 به صورت غير موظف مشغول تدريس مي‌باشد. كلاس مورد نظر من كلاس اول راهنمايي با 13 نفر دانش آموز مي‌باشد. كه پس از چندين هفته كه از سال تحصيلي مي‌گذشت در بررسي نمرات آنان مشاهده گرديد كه سطح نمرات دانش آموزان در حد پائين و غير قابل قبولي است. دانش آموزان كلاس به درس علوم علاقه چنداني ندارند و تكاليف خود را در منزل انجام نمي‌دهند و بعضي از آنها تكاليف خود را در مدرسه به صورت رونويسي از ديگران انجام مي‌دهند و همچنين دفتر منظم و مرتبي براي علوم ندارند و هنگام تدريس نيز به كلاس درس توجه ندارند و در بحث كلاسي شركت نمي‌كنند. اين موضوع باعث شد كلاس مورد توجه من قرار گيرد و به اين فكر افتادم كه چگونه مي‌شود اين وضعيت بوجود آمده را تغيير داد. تا دانش آموزان كلاس را به درس علوم تجربي علاقمند نموده و همچنين نمرات آ‌نان را بهبود بخشم.

جمع آوري اطلاعات و ارائه راه حل‌هاي پيشنهادي:

تصميم گرفتم براي حل مسائل موجود در كلاس به تحقيق و جمع آوري اطلاعات مفيد در اين زمينه دست بزنم چندين كتاب و مجله و مقاله مرتبط با مسئله مورد نظر را مورد مطالعه قرار دادم. و با نظر سنجي از همكاران و دانش آموزان و خانواده‌هاي آنان توسط پرسشنامه‌اي كه تهيه كرده بودم و نيز مصاحبه با آنان راه‌حل‌هاي زيادي ارائه شده بود كه در ذيل بعضي از آ‌نها را آورده‌ام.

1. مشاركت فعالانه دانش آموزان در فرآيند تدريس به صورت كار و بحث گروهي. 2. پرسش‌هاي شفاهي از تمامي دانش آموزان در هر جلسه. 3. گروه بندي دانش آموزان كلاس و ايجاد حس رقابت بين آنها. 4. تشويق دانش آموزاني كه نسبت به قبل پيشرفت كرده‌اند5. تهيه تابلو علوم در كلاس.6. برقراري رابطه عاطفي بين معلم و دانش آموزان. 7. اصلاح روش تدريس (روش تدريس فعال) 8. انجام آزمايشات كتاب توسط دانش آموزان به صورت گروهي. 9. توجه به ارزش‌هاي اسلامي و نكات اخلاقي و ارائه ترتيب درس.10. استفاده از CD‌هاي آموزشي يا فيلم آ‌موزشي.

انتخاب و اجراي راه حل‌ها:از راه حل‌هاي پيشنهادي فوق تعدادي كه به مرحله اجرا در آمدند به شرح زير مي‌باشند.

1. مشاركت فعالانه دانش آموزان در فرآيند تدريس به صورت كار و بحث گروهي. 2. گروه بندي دانش آموزان كلاس به صورت گروه‌هاي هميار براي مباحثه درس، پرسش و پاسخ، و انجام تكاليف. 3. انجام آزمايش‌هاي كتاب توسط دانش آموزان به صورت گروهي. 4. برقراري رابطه عاطفي بين معلم و دانش آموزان. 5. توجه به ارزش‌هاي اسلامي و نكات اخلاقي و ارائه مفاهيم تربيتي درس. 6. تهيه تابلو علوم جهت استفاده از فعاليت‌هاي خارج از مدرسه دانش آموزان.

شواهد (2)

اقدام پژوه پس از ارزشيابي طرح در پايان سال تحصيلي (88-87) به اين نتيجه رسيد كه طرح موفق بوده و به اهداف كمي و كيفي آن نائل آمده است و دلائل زير اين موفقيت را تأييد مي‌كند. كلاس از حالت انفعالي خارج و به كلاس فعال و با نشاط تبديل شود. گروه‌ها به خوبي وظايف خود را انجام مي‌دادند. دانش آموزان در فعاليت‌هاي خارج از مدرسه نيز از خود علاقه نشان مي‌دادند و تابلو علوم حال و هواي كلاس را تغيير داده بود. و از نظر نمره نيز حدود 15/46 درصد دانش آموزان نمره بين 11-16 را كسب نمودند و 84/53 درصد دانش آموزان نمره‌ي بالاي 17 را كسب نمودند كه در مقايسه با ابتداي سال 7 نفر كه حدود 4/53 درصد نمرات زير 10 را داشتند بسيار نتيجه خوبي بود. و معدل كلاس در درس علوم نيز حدود 5 نمره پيشرفت داشته است.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم اسفند 1390ساعت 23:5  توسط نوشین فهیما | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
معلم گرامی سلام پر توان باشی. این وبلاگ با هدف ارتقای سطح معلومات شما در زمینه ی پژوهش و تحقیق - اقدام پژوهی - مقاله نویسی و آموزش و پرورش ایجاد شده است. امید است از مطالب آن در انجام تحقیقات خود بهره ببرید. (نوشین فهیما )

نوشته های پیشین
اسفند 1390
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM